Gagner ou gagner! (winnen of winnen) - Reisverslag uit Danané, Ivoorkust van hildeperdok - WaarBenJij.nu Gagner ou gagner! (winnen of winnen) - Reisverslag uit Danané, Ivoorkust van hildeperdok - WaarBenJij.nu

Gagner ou gagner! (winnen of winnen)

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg

22 Juni 2006 | Ivoorkust, Danané

…….deze zin werd mij afgelopen week aldoor toegeschreeuwd. Tot afgelopen vrijdag was er voor de Ivorianen hier geen andere keus; winnen of winnen. Zelfs de “mobile clinics” werden een paar uur eerder gestopt om op tijd voor het voetbal te zijn. Om goed in de stemming te komen heb ik samen met een Nederlandse jongen een uur voor de wedstrijd over de radio (die iedereen hier bij zich moet dragen) “Hup Holland hup” gezongen en hebben we op onze gezichten de nederlandse vlag geschminkt. Ja, als je zo ver van huis bent ga je bijzondere dingen doen. Vervolgens hebben we samen met alle fanatieke Ivorianen hier, in het ziekenhuis naar de wedstrijd Nederland-Ivoorkust gekeken. Nou, de spanning was om te snijden en de Nederlanders worden hier nu uitgemaakt voor “valsspelers”. Daar moet ik het nu mee doen. Zou eigenlijk wel heel leuk geweest zijn als ze wel gewonnen hadden.

Qua werk worden m’n taken na 6 weken Ivoorkust, zo langzamerhand duidelijker. Het is gelukkig erg divers. Ik ben hoofd van “maternity” en onder andere verantwoordelijk voor het personeel, inkoop, statistieken en onderwijs. Zo heb ik al 2 nieuwe mensen aangenomen en heb een lastig ontslaggesprek bijgewoond.
‘s Ochtends loop ik vaak mee langs de patienten en ik word meestal gebeld bij complicaties op de verloskamers (en die zijn er helaas veel). Verder houden ze hier erg van vergaderen. Het volgen hiervan blijft voor mij erg lastig. Ze vinden het erg grappig om dan aan het eind van een vergadering te vragen of ik het geheel even kan samenvatten….ja, ze kunnen behoorlijk direct zijn en lachen me vaak uit. Het samenwerken met mrs Peggy gaat gelukkig nogsteeds goed. Ze heeft het allemaal goed onder controle. Ik moet altijd de gewerkte uren van het personeel controleren en hiervoor tekenen. Had ik vandaag ook gedaan maar ze wist me direct te vertellen wie op welke dag extra uren genoteerd had. Vervolgens werd direct een bewaker oppad gestuurd om (uit het dorp) de desbetreffende personen op de halen. Ze heeft toen heel duidelijk gemaakt dat ze geen misbruik mogen maken van nieuwe buitenlanders. Dat zullen ze vast niet meer doen.

Met mijn team ben ik nogsteeds blij. Bijzonder, hoe goed je mensen (en jezelf) leert kennen als je zo op elkaar aangewezen bent. Zo heeft iedereen al meerdere bijnamen. Alle verloskundigen worden vergeleken met de hond “Rothweiler”, die kennelijk erg agressief kan zijn. Ik (en gelukkig alle andere verloskunigen hebben een naam die hierop gebasseerd is). Ik heet dus “Rotilde”….
In de weekenden wordt hier vaak iets ondernomen. Afgelopen weekend zijn we voor een afscheidsfeest naar een ander project van Artsen zonder grenzen gegaan. Iedereen kreeg aan ‘t begin van de avond een partner toegewezen. Ze vinden het geweldig om iedereen één voor één naar voren te roepen en dan aan de ander voor te stellen. Ik kreeg een stoere man van ruim100 kilo….nou, ik word hier steeds gelukkiger met Dirk. Verder vinden ze het erg leuk om alle buitenlanders een toespraak te laten houden. Tja, de volgende keer zal ik vantevoren wel even iets voorbereiden in ‘t frans.
De volgende dag hebben we een mooie wandeling naar Liberia gemaakt en zijn vervolgens de rivier, die gelukkig smal was, overgezwommen. Gewoon even voor ‘t gevoel.

Afgelopen week hebben we in onze tuin gewerkt. Met een paar anderen opzoek gegaan naar bomen. We kwamen terug met 25 bananenbomen en 10 papayaplanten. Deze allemaal tegelijk in de auto en vervolgens weer gepoot. Het ziet er nu een stuk leuker uit. Ook de groentes in onze groentetuin die we 3 weken geleden gezaaid hebben groeien ongelooflijk snel. Alleen witlof doet een beetje lastig.

Terwijl ik zit te schrijven begint het ongelooflijk te regenen en onweren. Dit is nu bijna iedere avond en nacht het geval. Ik begrijp nu ook beter waarom het hier zo mooi groen is. Het regenseizoen is nu echt begonnen en het is indrukwekkend hoeveel het dan in korte tijd kan regenen.

Ik houd jullie op de hoogte.
Bedankt voor al jullie leuke reacties !

Groeten Hilde

  • 22 Juni 2006 - 21:16

    Jolanda &Willem:

    Hee hallo, reiziger of te wel harde werker kan ik beter zeggen!!
    Ik zat van de week aan je te denken en was benieuwd hoe het je vergaat en bij deze, weer helemaal op de hoogte!
    Geweldig zeg, wat je allemaal meemaakt, om jaloers op te worden!
    Tja als ik een man van 100kilo voorgeschoteld zou krijgen zou ik zeker hard weg hollen (kan hij toch niet bijbenen)hihi
    en heb je nog stiekum met hem gedanst??

    Als je ver weg bent ga je wat je thuis hebt nog meer waarderen en ook wel missen (dirk) toch?
    Heel veel fun en ik vind het erg leuk al je verhalen te mogen volgen!

    groetjes en tot hores maar weer!
    Jolanda&Willem

  • 23 Juni 2006 - 10:17

    Melissa:

    No worries, niet alleen ver van huis ga je gekke dingen doen. Nederland is ook een groot oranje gekkenhuis.

  • 23 Juni 2006 - 18:34

    Gerjanne:

    Goed te lezen dat het goed met je gaat. Fijn dat inmiddels je werkzaamheden wat duidelijker worden. Bewondering voor de manier waarop je met alle pathologie om weet te gaan. Het Meander is duidelijk een pré. Tja wat dat betreft maken wij in de 1e lijn veel minder acute situaties mee.
    Veel succes alles. Hoop dat je boompjes snel aanslaan. Papya mango banaan shake is heerlijk. Dronken Ilja en ik vaak in Vietnam!!
    Hier ook alles prima. Veel liefs van ons Marc en Gerjan

  • 25 Juni 2006 - 13:33

    Papa:

    Ma chere Rotilde,

    Leuk weer een bericht van je te lezen. Veel doet me denken aan de periode 1969-1978 toen we in Afrika woonden. Kenia komt het meest overeen, maar dat weet je ook van je stage in het ziekenhuis in Mumias. Uit datzelfde gebied ontvangen we nu veel berichten van een bevriende arts met vergelijkbare verhalen als die van jou. Mooi ook om te zien dat jij bij de Ivorianen een door ons begrepen fijn gevoel voor humor aantreft.
    Van Dirk horen we tussendoor ook steeds dat het je goed gaat. Op zijn bekende wijze houdt hij goed contact met zijn schoonouders.

    Vanavond zit heel Nederland weer aan de buis, het is een ware voetbalgekte waarvoor geen rationele verklaring te geven is. Zo lang het een onschuldig spelletje blijft mag het van mij.

    Lieve groet,

    Papa en Els

  • 25 Juni 2006 - 22:36

    Ida:

    Hai Hilde,
    Leuk al je belevenissen te lezen. Wij hebben wat van jouw tekst in de Cyclus geplaatst. Je kunt de Ivorianen troosten want de 'valsspelers'zijn op de WK uitgeschakeld. Kenner Wim van Vliet had het al voorspeld. Jammer dat ik geen foto's kan invoegen want Wim heeft een foto van een Argentijnse bodypainted WK-fan samen met hem. Pas goed op jezelf, groetjes Ida van H

  • 26 Juni 2006 - 10:04

    Annemarie:

    Hi Hilde,
    fijn om te horen dat het goed met je gaat. Je hebt het maar druk als head maternity, maar jou kennende weet je er wel raad mee. De vergadercultuur en het houden van toespraken komt me heel bekend voor van de stage in Kenia. Ze kunnen je zo lekker voor het blok zetten.Heerlijk! Ik hoop dat de groenten jullie goed zullen smaken. Hebben jullie ook Sukumawiki? Hier is alles prima. Pas me eigen broeken nu echt niet meer. Laatste college gehad, een bevrijding!Maar nu nog het onderzoek (ben helaas nog niet veel verder) Houd je taai en tot horens! Liefs, Jeroen en Annemarie

  • 26 Juni 2006 - 11:28

    Jeannette:

    Hoi Hilde! Wil je nog steeds zo aangesproken worden, of hoor je inmiddels liever 'Rotilde'? Ik mag die humor van die Afrikanen wel; lekker direct en eenvoudig.
    Niet voor niets dat dat mijn favoriete continent is.
    Erg leuk om je leven daar in grote lijn te kunnen volgen. Een collega van mij doet het ook middels WaarBenJijNou. Misschien word ik ook ooit zo modern dat ik erop overga...Voorlopig houd ik nog maar gewoon op mijn rondzendmails. Voorlopig hoef je er geen te verwachten overigens, want de komende maanden ben ik gewoon in Nederland.

    Hopelijk voor jou loopt het regenseizoen ten einde in Ivoorkust?! Hoe dan ook: geniet van alles wat goed en postief is !
    Groetjes,
    Jeannette

  • 26 Juni 2006 - 14:11

    Grieta:

    Ja, ja jij doet bijzondere dingen. Die Ivorianen kunnen leuk naar aapjes kijken met jullie in de buurt. Zoveel jaar geleden keek jij alleen nog maar naar aapjes.... Tijd is een mooi gegeven. Mooie mannen trouwens die voetballers van de Ivoorkust.
    Leuk om je enthousiaste verhalen te lezen. Hier lijkt alles zo opelkaar, jaar in jaar uit. Gelukkig hebben we de Oranjegekte, want ook hier sminken mensen zich dan met rood, wit, blauw, en daar kijken wij dan weer naar!!
    Lieve groet, Grieta


  • 26 Juni 2006 - 21:42

    Ilja (vL):

    Hoi Lieve Hilde!
    super weer van je te horen! spannend en indrukwekkend allemaal,ik heb waanzinnige bewondering voor je, vooral ook over hoe je met de communicatie daar in 't frans weet om te gaan!
    hier natuurlijk alles z'n gangetje! heb wel leuk nieuws dat ik op ijburg per 1 aug met z'n drietjes ga starten, simone én.. nog een verassing!! wordt vast heel leuk, ik heb d'r zin in!
    hier thuis ook alles lekker, tijmen lekker thuis op 't moment (tot half aug!) en phileine gaat super! ze gaat heel hard op 't moment, alweer bijna 9 maanden! ze kruipt de hele kamer door en doet niets liever dan staan en lachen! lief joh!
    hé lieve rotilde (lachen zeg! klopt ook wel een beetje toch, dat vroedvrouwen rotweilers zijn, of toch eerder van die hyper golden retrievers?), hou je taai en ook veel plezier,
    liefs, Ilja

  • 27 Juni 2006 - 12:24

    Nicole:

    Lieve Rotilde,

    Daar kom je dus niet (makkelijk) meer vanaf. Tja tussen witlof of bananen ea is de keus snel gemaakt (erg persoonlijk, I know). Hier alles na enige turbulentie weer in rustiger vaarwater; hoor je nog wel (via Dirk mog. sneller?). Als ik je vader's rx lees zit het toch echt in jouw genen die reizigersdrang; en daarom ben je ook zo'n dierbare vriendin! xNicole

  • 29 Juni 2006 - 09:08

    Mieke En Bert:

    Lieve Hilde,
    Leuk om weer bericht te ontvangen. Je raakt aardig gewend als ik het zo lees. sterkte met alles, Maak er wat van en houd je goed!
    Liefs, Bert en Mieke

  • 01 Juli 2006 - 21:06

    Christa:

    He Hilde
    Eindleijk ook eens berichtje van mij. Had nog niet door dat we dus zo konden communiceren. Had van mijn moeder vorige week jouw adres al gekregen en dacht dus dat ik je alleen maar kon schrijven, wat een ouderwetse gedachte dus! haha. He we hebben je gemist vorige week /weekend. Brian mistte je zeker want hij had nu minder mensen om te plagen. Anyway, Wist je al dat ik 6 weken geleden met een fysio baan ben begonnen? Ik ben ook een soort van mobile clinic of beter gezegd een mobile fysio want ik werk op 6 verschillende plekken. Leuk joh, het bevalt goed maar moet wel weer even wat ophalen. Ga ik zo nog even doen. Geniet van Afrika en succes met je werk en je frans.
    liefs ook van Brian
    Christa
    PS. Wist je al dat Dirk erg is aangekomen? Hij weegt nu al bijna 90 kg!

  • 02 Juli 2006 - 14:29

    Annèt V.L:

    Hi Hilde,
    Nu ik jouw berichten van verweg lees snap ik de enthousiaste reacties op mijn weblog de afgelopen winter. Op deze manier beleven we jouw werk en leven daar in zo'n volstrekt andere wereld mee. Zo leuk als het daar voor jou is, dat laat je duidelijk merken, zo leuk is het om dat hier bijna te "zien".
    Het is beslist de moeite waard om het te laten printen als je terug bent.
    Geniet van alles! Het is zó om.
    Tot de volgende keer.
    Annèt

  • 03 Juli 2006 - 22:18

    Souad:

    Hoi Hilde,

    Ik heb net je berichtje gelezen. Klinkt allemaal erg leuk en spannend. Ik zit nu in mijn eerste nacht.... Het is hier tropisch weer, echt niet lekker. Van dat weer dat je eigelijk helemaal niet kunt slapen, dus misschien maar goed dat ik moet werken. Nou hilde, veel succes.

    P.S
    Alie was boos geworden omdat ik had gezegd dat er niets meer aan was in het MMC zonder jou .... ha ha

    Liefs Souad

  • 05 Juli 2006 - 18:13

    Els:

    Hey Hilde!!

    Herken dat regenen wel van Suriname.. Net terug van coschap Obstetrie in Paramaribo! Hele ervaring! Nu nog een baan! ben druk aan het solliciteren! Leuk dat je het naar je zin hebt! Lees met plezier je verhalen.

    Liefs Els

  • 09 Juli 2006 - 11:22

    Tante Maria:

    Net terug uit Frankrijk waar ik met Piet op vakantie was. Daar 35 gr. maar geen drup regen.Ik heb genoten van je bericht!

  • 09 Juli 2006 - 19:52

    Ria Van Der Schuur:

    Hoi Hilde,
    Je bent in mei al vertrokken naar de Ivoorkust en tot m'n schaamte kijk ik nu pas voor het eerst op jouw site. Leuk om te lezen dat je werk zo divers is.Toch wel even anders dan bij ons in he E.Z.
    Fijn voor je dat je dat je een leuk team hebt om mee te werken
    De regen en het onweer lijkt me wat minder.
    Ik wens je veel succes als "Rotilde" en hier zijn we alweer over de oranjekoorts heen.
    Groetjes Ria(fertiliteit poli)

  • 17 Juli 2006 - 13:31

    Papa:

    Hi Hil,

    Vanuit een zonnig Andalusie zie ik dat je vanaf 9 juli geen reakties meer kreeg. Vakantietijd zeker, of zie ik iets over het hoofd. Wij waren hier net op tijd om Udo nog even persoonlijk te kunnen feliciteren met zijn verjaardag, 30 al weer. Diezelfde dag vloog Udo weer naar Schotland waar hij midden in Aberdeen een project superviseert dat het srtand voor wegspoelen moet behoeden. Dat levert hem veel publiciteit op en Udo gaf interviews voor de BBC televisie en was diverse keren op de Britse radio. Zijn werkgever mailde hem al met veel Britse humor : " bet you never thought Aberdeen would make you a star."

    Alles goed hier, gister "deden" we de hoogste berg hier in de buurt, de Maroma. We startten op 800 m en liepen naar de top op 2065 m. Gezien de afstand en de warmte waren we best trots op onszelf. Vandaag maar weer rustiger aan en afkoelen in de Middellandse Zee.

    Veel liefs,

    Papa en Els.

  • 20 Juli 2006 - 18:50

    Gilda Van Steenbergen:

    Lieve Hilde of Rotilde,vanavond al jou verhalen gelezen.Door omstandigheden nog niet eerder gemailt.Wat een enorme ervaring.Je bent daar echt op je plekje.Wat zul je af en toe lachen.Jou lach mis ik wel op het werk hoor.Gaan we nu ook tussen de bevallingen door slapen in het MMC als je terug bent,soms zou je het wel willen.Het is hier momenteel erg heet,dus de barenden en wij zuchten op dit moment allemaal.Ik hoop dat de witlof nog wel gaat groeien dan kun je ze eens een lekkere hollandse ovenschotel voor zetten.Ik zou wel over je rug mee willen kijken hoe het daar allemaal gaat.Fijn dat je miss Peggy haar "vriendin"bijna bent...houden zo.De maand september ga ik naar Australie, mijn dochter zit daar voor een half jaar en ik ga haar op zoeken.Nu lieverd succes bij alles waar je mee bezig bent en God bless you!!!groet en een knuffel van...GILDA

  • 21 Juli 2006 - 14:34

    Souad:

    Hallo hilde,

    Hoe is het ermee? Hoop dat alles goed gaat en dat je lekker veel groenten uit eigen tuin kunt eten. Mijn laatste dagen zitten er bijna op, 11 augustus is mijn laatste dag. Ik weet niet of je ooit mijn mailtje hebt gelzen welke ik je via g-mail heb gestuurd maar ben dus in blijde verwachting, nu 15 weken. Wie weet kom ik nog bij jou bevallen....ha ha

    Dikke zoen, souad

  • 25 Juli 2006 - 10:12

    Jeannette:

    Hoi Hilde,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Hopelijk heb je een goede dag en organiseren je collega's wat leuks voor je.
    Groetjes vanuit een nog steeds zonnig Nederland/Wageningen,
    Jeannette

  • 25 Juli 2006 - 19:21

    Oom Bert En Tante Aafke:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een hele goede tijd verder.

  • 29 Juli 2006 - 17:33

    Monigue,&ellen:

    bonsoir we zitten hier alles even te volgen wat jij aan het doen bent daar in dat verwegistan. erg leuk geniet ervan tot ziens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ivoorkust, Danané

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 November 2006

Afscheid van Ivoorkust

01 Oktober 2006

SCHEEPSAFVAL UIT NEDERLAND….

06 September 2006

EVEN TERUG.......

31 Juli 2006

alleen op het strand

22 Juni 2006

Gagner ou gagner! (winnen of winnen)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 922
Totaal aantal bezoekers 52835

Voorgaande reizen:

20 April 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: