SCHEEPSAFVAL UIT NEDERLAND…. - Reisverslag uit Danané, Ivoorkust van hildeperdok - WaarBenJij.nu SCHEEPSAFVAL UIT NEDERLAND…. - Reisverslag uit Danané, Ivoorkust van hildeperdok - WaarBenJij.nu

SCHEEPSAFVAL UIT NEDERLAND….

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg

01 Oktober 2006 | Ivoorkust, Danané

Oktober 2006
5 maanden Ivoorkust

Intussen hebben jullie vast veel beelden van Abidjan gezien. Het bijzondere is dat ik hier minder over het scheepsafval hoor dan jullie en dat ik er geen enkel beeld van gezien heb. Alleen word ik er af en toe van beschuldigd afval meegenomen te hebben uit Nederland. Om ons hier een beetje op de hoogte te houden kregen we Nederlandse krantenartikels toegestuurd met als extra toevoeging ‘not to overrate dutch expats with extra information, but the toxic waste scam has a dutch connection…..’. Van onze ‘head of mission’ die in Abidjan gevestigd is, kregen we te horen dat de demonstraties intussen over zijn, dat er vele hulpinstanties ingeschakeld zijn en dat het terugpompen van afval nu gelukkig onder controle lijkt.

In Danane voelt het nogsteeds aardig rustig, afgezien van extra militairen en extra controleposten op alle wegen. Wel wordt hier nu, gezien de politieke situatie meer aandacht besteed aan veiligheid. Zo hebben we nu allemaal een visum voor Liberie gekregen en zijn alle evacuatieplannen doorgenomen.
Nadat president Gbagbo vorige week weigerde naar een VN vredesconferentie te gaan in New York, schijnt hij gezegd te hebben dat de VN forces mogen vertrekken uit Ivoorkust. Officieel is hij tot 31 oktober aan de macht. Wat dit voor gevolgen gaat hebben, en of er een einde gaat komen aan de verdeeldheid tussen een rebellengestuurd noorden en regeringsgestuurd zuiden blijft onduidelijk.

Qua werk, begin ik gelukkig steeds meer te begrijpen. Zo kom ik er nu zelf achter wie misbruik maakt van mijn ‘nieuwigheid’ en onwetendheid. Vorige week besloten maar eens een ‘demand explication’ uit te delen aan een verpleegkundige, die 2 dagen zonder reden niet kwam werken. Dit is een heel proces. Je nodigt diegene uit voor een gesprek met de project coordinator en geeft aan dat een woordvoerder ingeschakeld mag worden ter verdediging. Het heeft mij erg verbaasd hoelang er dan over zo’n situatie gesproken kan worden. Uiteindelijk kreeg diegene alleen een schriftelijke waarschuwing maar ze zijn er wel van geschrokken. Hopelijk werkt deze methode.
Verder heb ik, samen met mrs Piggy ‘s ochtends een overdrachtsmoment ingevoerd voor verloskundigen. Voor ons erg logisch maar daar was erg veel weerstand tegen. Het probleem was dat de dagdienst ons vaak niet kon vertellen wat er die nacht gebeurd was en ook niets werd opgeschreven. Zo gebeurde het dat ik aan huilende vrouwen moest vragen wiens kinderen die nacht overleden waren. Zulke dingen kan je je in Europa toch niet voorstellen.

De sfeer is nogsteeds goed hoor…....
Zo werd vorige week een grote nationale ‘bloeddonor dag’ gehouden. Erg professioneel opgezet. Uiteindelijk 250 donoren omdat het echt als een leuke bijeenkomst gezien werd. Gezellig een uur in de rij zitten, een gesprek met een arts en gratis brood. Het grappige was dat diegene die naast mij zat niet eens wist waar hij voor in de rij zat. Toen duidelijk werd dat er een grote naald aan te pas kwam, besloot hij na een uur toch maar te vertrekken.

Verder probeer ik eens per week mee te gaan op ‘mobile clinic’. Dorpjes tot 2 ½ rijden van Danane worden bezocht. Soms vertrekken we al om 6.00 maar tijdens de rit word je meestal goed vermaakt met zingende en dansende medewerkers. Erg grappig…..ze hebben ook speciaal een lied voor mij over mooie heupen. Tja, ik lach maar mee. Als je aankomt (lukt niet altijd door de slechte wegen), staan er meestal een paar honderd mensen te wachten. Er wordt vervolgens echt hard gewerkt zonder pauzes. Zieke mensen worden mee teruggenomen naar het ziekenhuis.
Vorige week werden we op de terugweg tegengehouden in een klein dorpje. We werden verzocht allemaal uit te stappen omdat de dorpshoofd ons wilde spreken. Alle stoelen stonden al klaar. Vervolgens kregen we een verhaal in een locale taal te horen van een erg emotionele ‘chief’die een levende kip bij z’n poten vasthield. Geen idée waar het over ging. Later bleek dat een paar jongens uit dat dorp, de week ervoor een brug afgezet hadden waar onze auto overheen moest en geld gevraagd hadden. De chauffeurs hadden zich daar niets van aangetrokken en zijn door de rivier gereden. Toch voelde deze chief zich daar verantwoordelijk voor en verzekerde ons dat deze jongens gestrafd waren. Hij bood ons vervolgens een kip aan en vertelde dat hij het heel erg zou vinden als we daardoor geen medische hulp meer zouden bieden. Deze kip wordt vanavond geslacht na het ziekenhuis voetbal toernooi.

Zo maak ik weer van alles mee….

Het blijft leuk van jullie te horen.
Waarschijnlijk krijgen we hier over een maand internet!

Hilde.

  • 01 Oktober 2006 - 06:45

    Gerjanne:

    goed te lezen dat het goed met je gaat. Inderdaad lezen wij hier volop over het gifschandaal. Net nog in de new scientist stukje gelezen over de situatie.
    Hier gaat alles prima. Lekker aan het werk en volop van het mooie weer aan het genieten. Heerlijk zo'n lange na-zomer. Mail je snel weer. Succes met invoeren van overdracht, rapportage etc. Blijf bewondering voor je werk hebben. Succes

  • 01 Oktober 2006 - 10:59

    Jody:

    Hai Hilde,
    Dank weer voor je bericht. Niet te geloven dat mijn kleine nichtje zo'n professionele schrijfstijl heeft gekregen! Nu ik je zelf ook gesproken heb en foto's heb gezien, leeft het allemaal nog veel meer. In gedachten houd ik Dirk goed in de gaten hier in Utrecht. Ik zal hem binnenkort uitnodigen voor een 'Demand explication'. Hier in Nederland komen mensen soms maanden niet opdagen. Wees maar blij dat het daar in Ivoorkust slechts om twee dagen gaat. Hier gaat alles verder goed. Er is weer een gezonde baby geboren van vrienden van ons. Die gaan we zo even bekijken. Wat m'n werk betreft dein ik mee op hoge golven, maar kom wel steeds weer boven... Tegen de tijd dat jij terug bent hoop ik het goed onder controle te hebben.

    Veel liefs en een dikke kus.

    Jody

  • 01 Oktober 2006 - 19:43

    Nicole:

    Fijn om van je te 'horen'; mooi verhaal (is de kip nog geslacht?). Op de praktijk, thuis en met de studie alles ok. Ik heb dienst dus nu een kort bericht. Dikke zoenen van mij.

  • 02 Oktober 2006 - 17:34

    Alie:

    hoi Hilde

    bedankt voor je bericht;de mooie na zomer is veranderd in een koude herfst sinds gisteravond met onweer en regen; kun jij je nog voorstellen hoe het is om het koud te hebben, misschien verlang je er naar soms.Thuis is alles goed; ik ga zo sporten en dan ga ik vannacht weer de nachtdienst in; dit is mijn tweede; vannacht geen bevalling begeleid; dat vind ik het erge van nachtdiensten, wakker blijven en relatief weinig te doen te hebben; zo ben je toch uit je ritme.Vorige week bij Tamar op kraambezoek geweest; was leuk

    groeten Alie

  • 05 Oktober 2006 - 12:06

    Tamar:

    Ik vond het erg leuk je even te zien in Nederland! Gek idee dat je nu weer hard aan het werk bent in een totaal andere omgeving. Hier alles goed, ik heb sinds 2 dagen mijn bul!!! Dirk & Emil vermaken zich volgens mij prima op de AO-cursus; ik hoor alleen maar positieve verhalen. Succes en tot mails!
    Liefs Tamar

  • 11 Oktober 2006 - 13:25

    Mieke En Bert.:

    Leuk weer wat van je te horen. Je kunt wel verslageefster worden. Prima stijl. Je beleeft wel van alles en nog wat. Zaken die in Nederland onvoorstelbaar zijn. Maak vooral veel foto's als geheugensteuntjes.
    Fijn dat je het zo naar de zin hebt.
    Hier alles prima. Het herstel van de heup heeft z'n tijd nodig. Begin november moet ik bij de orthopeed terugkomen voor foto en gesprek over de andere heup. We zijn benieuwd.
    Veel liefs,
    Mieke en Bert.

  • 11 Oktober 2006 - 18:53

    Michal:

    Erg genoten van je verhaal. Ik had niks gehoord van die boot van dat afval dus zo hoor je tenminste nog eens wat.

  • 11 Oktober 2006 - 18:54

    Michal:

    Verder groeten en tot de volgende keer.

  • 11 Oktober 2006 - 21:32

    Gilda:

    Hallo Hilde, fijn iets van je te horen.Je maakt toch wel veel mee zeg.We zijn net bij Tamar op kraamvisite geweest wat een schatje zeg.Hier is het nog steeds lekker weer voor nederland bijzonder!!het was vast fijn om weer even in nederland te zijn en je mannetje te zien.Nog 2 maanden en dan is het weer voorbij.Nu wat mij betreft mag je wel weer op verloskunde rond komen hobbelen.Groet en een knuffel van,GILDA

  • 14 Oktober 2006 - 12:47

    Ida:

    Hoi Hilde
    Wat een rijkdom aan ervaringen en indrukken doe jij op. Ik blijf je verhalen volgen. De foto van de tweeling Hilde en Piggy is in de 'Cyclus'geplaatst.
    Liefs Ida

  • 26 Oktober 2006 - 10:22

    Souad:

    hoi hoi Hilde,

    Hoop dat alles goed met je gaat. Je bent nu echt wel lang weg zeg. Maar in januari ben je weer in het land. Hier alles rustig op de huisartspraktijk en met het buikje ook.

    liefs, souad


  • 13 November 2006 - 20:12

    Tante Maria:

    Lieve Hilde,
    Van Oma hoorde ik dat het niet meer zo lang duurt en dan kom je al weer terug. Dirk houdt regelmatig, heel lief, contact met haar. Dus, dacht ik, maar eens even kijken of er nog een nieuw bericht is. Ik ben wat laks met het openen van mijn mail; dom.
    Ik vond ook deze post weer heel interessant. Wat een andere wereld.Vlgs. mij hebben wij niets vernomen van de machtswisseling in Ivoorkust. Wij, in dit minuscule landje, zijn heel erg bezig met onze verkiezingen. Tot 7 jan.07
    Dan viert Oma haar 90e verjaardag. Liefs, Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ivoorkust, Danané

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 November 2006

Afscheid van Ivoorkust

01 Oktober 2006

SCHEEPSAFVAL UIT NEDERLAND….

06 September 2006

EVEN TERUG.......

31 Juli 2006

alleen op het strand

22 Juni 2006

Gagner ou gagner! (winnen of winnen)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 881
Totaal aantal bezoekers 52608

Voorgaande reizen:

20 April 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: