alleen op het strand - Reisverslag uit Danané, Ivoorkust van hildeperdok - WaarBenJij.nu alleen op het strand - Reisverslag uit Danané, Ivoorkust van hildeperdok - WaarBenJij.nu

alleen op het strand

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg

31 Juli 2006 | Ivoorkust, Danané

July 2006
3 maanden in Ivoorkust


Tja, er wordt gezegd dat ‘t echt goed is om even een paar dagen naar ‘t strand te gaan als je hier zo afgelegen zit…ik moet zeggen dat ik blij was toen ik weer terugkwam onder de mensen. Terwijl ik weg was, werden daar al grappen over gemaakt omdat ik in tegenstelling tot veel anderen niet echt enthousiast was om te vertrekken.
Eerst een reisdag naar Abidjan. Onderweg van de nieuwe Canadese, “head of mission” geleerd hoe je alle plaatsnamen doorbelt. In verband met veiligheid gebruik je hier nooit de echte plaatsnamen dus het is zoiets als “location: Echo Charlie” en vervolgens codes om aan te geven dat alles goed gaat. Goede afleiding tijdens een lange reis. Vervolgens werd ik door een chauffeur afgezet bij een rustig hotel aan ‘t strand. Geweldige golven maar door de stroming helaas te gevaarlijk om in te zwemmen. Als alternief dus maar een lange wandelingen over ‘t strand. Echt geweldig om alle vissers, vrouwen en kinderen te zien die netten uit de zee trekken. Onderweg ging ik in een klein dorpje opzoek naar een restaurant. Ik kwam er al snel achter dat deze daar niet bestond. Toen een jongen daarna vertelde dat zijn moeder heerlijke vis kon klaarmaken klonk dit als erg aantrekkelijk. Achteraf misschien een beetje naief. Ik word hier nu vierkant uitgelachen omdat ik het daarna vreemd vond dat deze jongen vervolgens elke ochtend om 6.30 buiten mijn kamer stond te wachten. Een hele ervaring…..je krijgt echt te veel aandacht als je daar zo in je eentje zit.

Ik ben intussen alweer even aan ‘t werk. Heb een presentatie gehouden in het frans voor alle verloskundigen en chirurgen. Ging best aardig maar kritische vragen beantwoorden in ‘t frans gaat lastig. Verder doe ik nu nachtdiensten omdat mrs Piggy 2 weken afwezig is. Als ik geroepen word moet ik in verband met veiligheid eerst de “projekt coordinator” wakker maken. Denk dat hij blij is als ik daar straks weer vanaf ben.
Helaas zie ik hier veel ellende. Er zijn erg veel opgewekte abortussen met complicaties omdat men hiervoor allerlei takken en medicijnen gebruikt. Ook veel doodgeboren kinderen en vorige maand 3 moeder sterftes op de afdeling. Verder een aantal meisjes die voor behandeling kwamen na verkrachtingen. Vreselijke verhalen.

Qua team zijn er een paar wisselingen. Vorige week hadden we voor 2 jongens die vertrokken een groot afscheidsfeest. Voor deze nacht kregen we zelfs toestemming om de hele nacht door te feesten. Hiervoor moest schriftelijk om toestemming gevraagd worden aan de “head of mission”, die dit voorlegt aan de militaire groeperingen hier. Ze gingen voor deze nacht accoord met autoverkeer gedurende de hele nacht. Voor de gelegenheid hadden we speciaal kleding op maat laten maken. Daar zijn ze hier echt dol op. Voor elk feest kies je als groep een stof en laten de dames een jurk en de heren een overhemd maken. Lekker strak allemaal. Dan krijg je eerst een paar uur lang praatjes met veel grappen…..bijvoorbeeld met de microfoon “test, test, testikel”. Daarna wordt er flink gedanst.
Bijzonder om te zien dat met 2 nieuwe mensen de sfeer toch enigszins verandert. Het is hier nu veel rustiger. Denk dat ik meer tijd zal krijgen om nu echt boeken te gaan lezen…….wel hebben we besloten om vanaf morgen elke week voetbal te gaan spelen in het dorp. Ben erg beniewd, denk dat er veel belangstelling voor zal zijn. Zeker kinderen vinden ons erg interessant.
Door de wisselingen ben ik intussen naar een nieuwe kamer verhuisd. Nu met eigen toilet. Wat een luxe. Regel is dat bewoners die hier het langst zitten de keus krijgen om door te schuiven als iemand vertrekt.

Ik heb eind augustus 2 weken vakantie. Heb besloten dan even terug te komen naar Nederland om mijn nieuw neefje of nichtje te bewonderen……hopelijk laat hij/ zij niet te lang op zich wachten omdat mijn zus anders in staat is een inleiding af te spreken.

Zelfs in Abidjan was het niet mogelijk foto’s op de site te plaatsen maar ze komen eraan!
Alweer bedankt voor alle reacties.

Groeten, Hilde

  • 01 Augustus 2006 - 06:22

    Tineke:

    Hoi hilde, wat een bijzonder spannende en mooie verhalen zeg... Super om te lezen! Succes en liefs van Tineke
    P.S. met de scriptie wordt het echt stressen nu, maar ik geloof nog steeds dat het moet lukken(kan het woord anticonceptiezorg in ieder geval niet meer horen;)

  • 01 Augustus 2006 - 11:35

    Monica:

    Hoi Hilde!

    Leuke, interessante verhalen heb je (had eigenlijk ook niet anders van je verwacht natuurlijk)! Hier alles goed... al gehoord dat de "Hellas BBQ" wederom een succes was? Er weer nieuwe ontwikkelingen in het Hellas-kamp zijn? Jeroen en ik nog steeds, tussen het sporten door, aan het klussen zijn?
    Nou, geniet ze daar en straks ook die twee weken in Ned!
    Liefs, Monica

    PS:Als je weer ff terug bent, fiets je dan weer mee donderdagavond? ;-)

  • 01 Augustus 2006 - 13:29

    Gerjanne:

    Hoi Hilde,
    Fijn te lezen dat het goed met je gaat.
    Tjonge moedersterfte. Wanneer dat in NL voorkomt is iedereen lang bezig na te gaan hoe en wat en wat er mogelijk anders had gemoeten. Bij 3 gevallen per week gaat dat natuurlijk heel anders. Kan je alle verhalen een beetje kwijt bij collega's?
    Hoop dat je binnenkort weer heerlijk 's nachts kan slapen. Nachten, ze blijven minder leuk (tenminste dat vind ik).
    Hoop dat je neefje of nichtje niet te lang op zich laat wachten. Spannend.
    Hier alles verder prima. Stuur je binnenkort weer even een maltje.
    Veel liefs ook van Marc

    gerjanne

  • 01 Augustus 2006 - 14:54

    Michal Weijel:

    Lieve Hilde,

    Ik dacht, dat Dirk naar jou toe zou komen. Kan je ons hier in Nederland in die 2 weken missen?
    Ga jij zelf de bevalling leiden?

    Ik heb nog niet echt begrepen wat nou jouw taak precies is: vroedvrouw, dokter, zuster ed of alles tegelijk?
    Moet je op allerlei gebieden alles coordineren?
    Tot de volgende keer. Het beste en ook hartelijke groeten van m,ijn ouders. Michal

  • 01 Augustus 2006 - 19:49

    Papa:

    Hi Hil,

    Eind deze maand kom je dus al op "rest & recreation". Zal gemakkelijker worden om te komen dan te gaan. Een groter contrast dan tussen een kamp in Ivoorkust en alles in Nederland is er niet. Indertijd hadden wij iedere 2 jaar verlof en altijd moeite met de aanpassing tijdens en na de vakantie. Toch groei je hierdoor omdat zonder contrasten de wereld leeg is. Tot ziens bij ons eerste kleinkind/neefje/nichtje.

    Papa, groet van Els

  • 02 Augustus 2006 - 12:22

    Alie:

    hoi Hilde
    nog gefeliciteerd met je verjaardag;we hebben hier een heerlijke zomer;eind deze week gaan we naar Frankrijk; wandelen, vissen (ik niet)en genieten van het kamperen; darna weer aan het werk; genoeg hierover te vertellen, alleen niet over de mail; komt later

    liefs en groeten Alie

  • 02 Augustus 2006 - 12:27

    Alie:

    nog een berichtje Hilde;
    wat een geweldig avontuur beleef je, bedankt voor je verhalen;voor je zus hoop ik een goede bevalling en een mooi gezond kindje; leuk om tante te worden; alvast gefeliciteerd;

    Alie

  • 02 Augustus 2006 - 19:42

    Jolanda &Willem:

    echt gaaf je verhalen mee te beleven. Hoe vind je dat al die ellende? kun je wel goed met anderen daar er over kletsen, om je belevenissen te delen?
    Leuk de voetbal, lekker sprotief. ben je nog aan het hardlopen daar??
    Ik jawel die je nog voor gek verklaarde met het lopen enzo, loop zelf nu 10km hard en begin aan mijn tweede wedstrijd. (hihi) maarre verslaafd word je erwel van hm....
    Trouwens wel gefeliciteerd, lang zal ze leven met je verjaardag!!
    geniet van de twee weken thuis met je liefje!!
    Hopelijk is de cultuurshock niet te groot en wil je nog steeds met volle enthousiame terug naar de
    ivoorkust!!
    veel succes daar en tot laterrrrrrr

    groetjes Jolanda & Willem

  • 06 Augustus 2006 - 23:25

    Gilda:

    Lieve Hilde,kom net terug van een heftige late dienst en dacht ik ga eens fijn het verhaal van Hilde lezen.Tsjonge wat maak jij veel mee zeg.Soms erg heftig.Ik geniet van je verhalen.Leuk dat je tante wordt.Je hebt gelijk dat je haar of hem even gaat bewonderen als dat kan.Ik hoop dat je nog met veel plezier je werk daar kunt doen...want wat is er mooier dan je op deze manier in te zetten voor je medemens.Ik blijf je volgen.Knuffel,GILDA

  • 10 Augustus 2006 - 11:12

    Tante Maria Cockroach:

    Lieve Hilde,
    Eigenlijk ben ik een beetje jaloers op je. Wat heb je een fijn leven; zo helemaal gevuld.Hebben jullie nog iets aan jouw verjaardag gedaan? Van mij is een kaart onderweg. Beter laat dan nooit. Tot ziens in aug. bij het nieuwe kind. Dikke kus!

  • 10 Augustus 2006 - 14:37

    Willem Anne:

    He Hilde, wat een avonturen zeg! Het blijft geweldig om alles zo te lezen. Wat een verschil met onze westerse omstandigheden. Hier alles goed, Dayenne is al bijna 36 weken, alles ongestoord. Mis(sen) je wel hoor. Wanneer kom je terug? Misschien in je vakantie wat eten afspreken. We horen het wel, liefs WAS

  • 11 Augustus 2006 - 15:45

    Souad:

    hee hilde, wat lees ik nou je komt even terug naar nederland. Dan moet je beslist op ons afscheid komen ( petra, violet en ik geven een afscheidsfeestje) 30 augustus bij alie!

    hoop je dan te zien,

    souad

  • 14 Augustus 2006 - 10:21

    Grieta:

    Uit betrouwbare bron weet ik dat je vergeten bent om te melden, in je mail, dat je Dirk erg mist! Joke is kogelrond en van achteren zie je niet dat ze zwanger is. Leuk dat je snel komt,see you zoen Grieta

  • 16 Augustus 2006 - 09:11

    Bene En Greet:

    Gisteren hoorde ik van je website en natuurlijk gelijk even gekeken, wat maak je wat mee in zo'n land, zowel positief als ook akelige gevallen en ook tijd voor ontspanning gelukkig. En nu even naar Nederland om je nieuwe neefje of nichtje te bewonderen, die in de wieg komt waar jij ook in gelegen hebt. Groetjes oom Bene en tante Greet

  • 19 Augustus 2006 - 12:08

    Jody:

    Ha die Hilde,
    Fijn dat het daar goed met je gaat. Apostolis en ik zijn weer terug van een aantal weken in Griekenland. Hij heeft daar goed naam gemaakt met zijn kunst en in september exposeert hij in het museum van Thessaloniki. Verder lekker uitgerust op de eilanden Evia, Naxos (waar ik iedereen heb laten zien wat een surffreak ik vroeger was) en in de peleponesos. Thuisgekomen zijn we gelijk ziekgeworden. Dat was voor mij alweer een paar jaar geleden (met griep in bed). Nu voel ik me weer OK en volgende week ga ik naar Groningen om Jokes dikke buik te bewonderen. Het kind komt dus pas na de 27e...

    Veel liefs Jody

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ivoorkust, Danané

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 November 2006

Afscheid van Ivoorkust

01 Oktober 2006

SCHEEPSAFVAL UIT NEDERLAND….

06 September 2006

EVEN TERUG.......

31 Juli 2006

alleen op het strand

22 Juni 2006

Gagner ou gagner! (winnen of winnen)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1042
Totaal aantal bezoekers 52598

Voorgaande reizen:

20 April 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: